
Zie je dat ook in jouw organisatie: leidinggevenden die terugkomen van vakantie en teleurgesteld zijn over hoe hun team gepresteerd heeft tijdens hun afwezigheid? Die vervolgens snel controle terugpakken in de overtuiging dat onder hun bezielende leiding het team toch het beste functioneert?
Dan is het de moeite waard om het volgende te overwegen: zou het misschien juíst aan de manier van leidinggeven kunnen liggen dat de teamleden minder voor elkaar krijgen zonder de aanwezigheid van de leidinggevende? Kan het zo zijn dat deze leidinggevenden voornamelijk het werk verdelen, taken opdragen, iedereen vertellen en uitleggen wat en vooral hoe ze het moeten doen en dan daarna controleren of het dan ook zo gedaan is? Met andere woorden, sturen zij misschien op input in plaats van op output?
Herken je dit, of herken je misschien jezelf wel?
Als dat zo is, dan is er veel te winnen! Want je mag alleen verwachten dat mensen succesvol zijn als ze de ruimte en het vertrouwen krijgen om hun eigen plan te trekken, om hun eigen invulling aan hun verantwoordelijkheden te geven, om hun eigen missers te maken. Wanneer je hen alleen de context en kristalheldere criteria voor het te behalen eindresultaat meegeeft, ze gewoon professional laat zijn en ze coacht om zichzelf verder te ontwikkelen, dan hebben ze de voortdurende aanwezigheid van hun leidinggevende helemaal niet nodig om succesvol te zijn.
Of zoals de Amerikaanse Sheryl Sandberg (Vicepresident bij Google en later operationeel directeur bij Meta,) het zo treffend zegt: “Leadership is about making others better as a result of your presence and making sure that impact lasts in your absence”.
Makkelijker gezegd dan gedaan, dat dan weer wel!
Noortje Bloch & Heleen Prakke